tag:blogger.com,1999:blog-2143196134985891232023-11-15T10:28:44.927-08:00Aritmetik MentalJones Bin Taihttp://www.blogger.com/profile/15586646056299603860noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-214319613498589123.post-51105041430492416262011-12-08T06:13:00.001-08:002011-12-08T07:01:34.232-08:00PERBANDINGAN KEBOLEHAN MENYELESAIKAN MASALAH MATEMATIK ANTARA MURID YANG BELAJAR ABAKUS ARITMETIK MENTAL DENGAN MURID YANG TIDAK BELAJAR ABAKUS-ARITMETIK MENTAL<br />
<div style="text-align: justify;">
Kebolehan menyelesaikan masalah matematik merujuk kepada kemampuan murid menyelesaikan masalah matematik yang merangkumi masalah rutin dan masalah bukan rutin. Menurut Aziz (2002), sekiranya penyelesaian masalah hanya mengaplikasikan algoritma yang telah dipelajari, maka ia disebut sebagai masalah rutin. Manakala sekiranya seseorang murid perlu berfikir secara mendalam untuk mengaplikasikan konsep asas matematik untuk menyelesaikan masalah yang diberikan, ia dinamakan masalah bukan rutin. Masalah yang berkait dengan kurikulum sekolah rendah lazimnya merupakan masalah rutin yang berbentuk masalah bersimbol dan masalah berayat (Ong & Yoong, 2003). Menurut Noor Azlan (1995), dalam sejarah perkembangan pendidikan matematik di Malaysia, kurikulum mata pelajaran itu telah mengalami banyak perubahan sejak merdeka hingga sekarang. Kementerian Pelajaran Malaysia peka terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Banyak usaha telah dijalankan untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran matematik. Justeru, pihak kerajaan telah memperkenalkan pelbagai pendekatan yang kreatif dan inovatif untuk meningkatkan kebolehan murid dalam menyelesaikan masalah matematik. Bagi merealisasikan hasrat ini, penggunaan abakus telah diperkenalkan sebagai satu strategi untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran matematik di sekolah rendah. Penggunaan abakus-aritmetik mental dipercayai akan meningkatkan kemahiran mengira dan kebolehan menyelesaikan masalah</div>
<div style="text-align: justify;">
matematik dalam kalangan murid (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2000). Dalam kaedah abakus-aritmetik mental, pembelajaran matematik menggunakan visual melalui manik-manik abakus, bunyi dan kemahiran psikomotor dengan gerakan jari pada abakus. Murid menjalankan pengiraan mental dengan wujudnya gambaran visual abakus di kepala terlebih dahulu, kemudian menggerakkan manik-manik abakus dalam mental seakan-akan menggerakkan manik abakus yang sebenar dengan jari. Kaedah mental ini telah menunjukkan murid tersebut berkebolehan mengira dengan sangat pantas dan tepat. Kajian ini juga selaras</div>
<div style="text-align: justify;">
dengan kajian oleh Hayashi (2000) dan Kawano (2000) di negara Jepun. Kaedah ini melibatkan murid secara aktif dan stimulasi otak dengan menjana kecerdasan minda untuk meningkatkan prestasi dan kebolehan menyelesaikan masalah matematik. Keberkesanan pelaksanaan abakus-aritmetik mental ini akan menjadi isu baru yang akan menarik perhatian masyarakat. Walau bagaimanapun, kajian keberkesanan abakus-aritmetik mental untuk meningkatkan kebolehan menyelesaikan masalah matematik di Malaysia masih kurang dan amat perlu dilaksanakan.</div>Jones Bin Taihttp://www.blogger.com/profile/15586646056299603860noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-214319613498589123.post-56635527213468663942011-12-08T05:59:00.000-08:002011-12-08T05:59:35.657-08:00Abacus Intro for kids<iframe width="459" height="344" src="http://www.youtube.com/embed/wD5ALPHQuC0?fs=1" frameborder="0" allowFullScreen=""></iframe>Jones Bin Taihttp://www.blogger.com/profile/15586646056299603860noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-214319613498589123.post-91369551204003853122011-12-08T05:23:00.001-08:002011-12-08T05:49:54.956-08:00APAKAH ARITMETIK MENTAL ?<span class="Apple-style-span" style="color: #00101f; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; line-height: 18px;">Program Mental Arithmetic ini merupakan satu teknik pengiraan cepat dan pantas menggunakan minda melalui penggunaan abakus dan jari yang di aplikasi ke dalam subjek matematik. Para pelajar akan dibimbing agar dapat mengira dengan pantas dan tepat dengan menggunakan jari dan kuasa minda mereka seperti ingatan, hafalan, meningkatkan tumpuan, kuasa menganalisa, pemerhatian, budaya mencontohi, berfikiran logik, latih tubi dan tindak balas.</span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><br /></span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><strong style="color: #00101f; line-height: 18px;">TAHAP / LEVEL</strong><a href="http://ilhamcentre.files.wordpress.com/2008/06/img_1172.jpg" style="color: #00101f; line-height: 18px; text-decoration: none;"></a><span class="Apple-style-span" style="color: #00101f; line-height: 18px;">Program Mental Arithmetik ini mempunyai lima (5) peringkat / tahap pencapaian</span></span><br />
<span class="Apple-style-span" style="color: #00101f; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; line-height: 18px;">yuran sebanyak RM 50.00 sebulan dikenakan ke atas setiap pelajar yang mengikuti program ini dengan jayanya.</span><br />
<span class="Apple-style-span" style="color: #00101f; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; line-height: 18px;">Peringkat pembelajaran adalah seperti berikut :-</span><br />
<span class="Apple-style-span" style="color: #00101f; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; line-height: 18px;"><br /></span><br />
<span class="Apple-style-span" style="color: #00101f; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; line-height: 18px;">Ø Level 1 : Introduction to Abacus and Mental Arithmetic</span><br />
<span class="Apple-style-span" style="color: #00101f; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; line-height: 18px;">Ø Level 2 : Abacus and Mental Arithmetic (+ , - , 1-99)</span><br />
<span class="Apple-style-span" style="color: #00101f; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; line-height: 18px;">Ø Level 3 : Abacus and Mental Arithmetic (+ , - , 1-9999)</span><br />
<div style="color: #00101f; line-height: 18px;">
<span class="Apple-style-span" style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;">Ø Level 4 : Advanced for Abacus and Mental Arithmetic(× , ÷ , 1-9999)</span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;">Ø Level 5 : Advanced for Mental Arithmetic</span></div>
<br style="color: #00101f; font-family: 'Century Gothic', 'Century Gothic'; font-size: 12px; line-height: 18px;" />Jones Bin Taihttp://www.blogger.com/profile/15586646056299603860noreply@blogger.com0